Japanorama

MLEKO U STAKLENIM FLAŠAMA – SIMBOL JEDNOG VEKA

Kompanija za proizvodnju mleka i osvežavajućih pića “Meiđi” (Meiji ) povukla je 1.aprila iz prodaje mleko i kuvanu kafu sa mlekom, pakovane u poznatim staklenim flašicama, koje su Japanci pili skoro 100 godina.   Mleko u staklenim flašicama verovatno više ne postoji ni u jednoj razvijenoj zemlji, zato što su pakovanja kao tetrapak, različite vrste plastike preplavili svet. Ali, u Japanu se zadržalo veoma dugo.

Kompanija za proizvodnju mleka i osvežavajućih pića “Meiđi” počela je da proizvodi ova pakovanja još 1928. godine, kada su dočekana kao hit i pila se svuda. U domaćinstvima, školama, gde đaci redovno dobijaju besplatan ručak u pauzi časova, pili su ih sportisti posle treninga, za vreme utakmica, a, kada padne veče, mnogobrojni posetioci javnih kupatila pili su ih, da se osveže posle večernjeg kupanja.

Staklene flašice, sa prepoznatljivim dizajnom, preplavile su Japan i postale deo japanske svkodnevnice. Kako su vremena prolazila, kompanija “Meiđi” je povećavala broj novih proizvoda, koji su pratili novo doba koje je nailazilo. U Drugom svetskom ratu proizvodnja nije stala, ali, kako se približavao kraj rata i neminovni poraz, kompanija je došla u krizu, jer je u Japanu prvih godina američke okupacije skoro vladala glad.

Od Olimpijade u Tokiju 1964, pili su je prvo sportisti iz zemalja učesnica, a, sa sve većom popularnošću kafe, došla je i kafa sa mlekom u staklenoj flašici. Nema filma tih 60-tih i 70-tih godina u kojima junaci ne piju mleko ili kafu sa mlekom kompanije “Meiđi”.

Ulaskom u 21. vek počeo je da se smanjuje broj ljudi koji su se svakodnevno kupali u javnim kupatilima, pa je tako, sa sve manjim brojem onih koji se u kasne večeri kupaju i, posle kupanja, osvežavaju bočicom mleka ili kafe sa mlekom, smanjena prodaja mleka i kafe. Japan se mnogo promenio, kaže svaki posetilac koji posle dužeg vremena sleti u Tokio, a od aprila 2025. nedostajaće mu i flašice sa mlekom i kafom sa mlekom kompanije “Meiđi”.