Piše: Dragan Milenković
Kada je beogradskom GSP-u u martu 2003. svečano predata japanska velika donacija, od ukupno 93 autobusa, bio je to u pravom trenutku bačen „pojas za spasavanje“ preduzeću sa prestarim voznim parkom i bez sredstava da ga obnovi. Poklon gradu Beogradu stigao je posle nesrećnog raspada Jugoslavije, građanskih ratova, agresije NATO-a i otimanja Kosova i Metohije, perioda nepravednih međunarodnih sankcija i reka izbeglih iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, ali i iz okupirane srpske pokrajine, koje su se slile najviše u Beograd.
Donatori su, na pravi japanski način, da bi vozila što pre stigla u Beograd, njih te 2003. naručili od nemačke fabrike vozila „Man „ iz pogona te firme u Turskoj, tako da su najbrže moguće u Beograd transportovana ukupno 93 autobusa ( 18 „solo“ i 75 zglobnih ), koji su, zajedno sa opremom i alatima, plaćeni ukupno 15,4 miliona evra. Vozila su 5. marta 2003. uključena u saobraćaj na osam linija pogona „Karaburma i „Novi Beograd“ na najopterećenijim linijama: 16, 23, 26, 95, 14, 18, 88 i 551.
Autor ovog teksta, svedok tog događaja, razgovarao je tada i sa tadašnjim ambasadorom Japana, po imenu Jošiki Mine, koji je vidno bio zadovoljan načinom na koji su beograđani primili ovu donaciju. Intervjuisani u novim žutim vozilima na kojima je vidna bila oznaka „FROM THE PEOPLE OF JAPAN“, uz zastave dve zemlje, građani Beograda su pokazivali otvoreno oduševljenje, a na licima im se videla njihova velika zahvalnost.
Od 2000. godine, kada je intenzivirana japanska pomoć našoj zemlji, Japan je, naime, znatno pomogao stabilizaciju zdravstva, školstva, poljoprivrede, donirao ambulantna kola, opremao bolnice i kliničke centre, popravljao oronule školske zgrade…. U decembru 2002. ta pomoć je bila dostigla 100 hiljada dolara, a autobusi su 2003. za još 15 miliona dolara povećali tu sumu.
Japanci su, kad su autobusi u pitanju, u redovnim vremenskim razmacima obilazili pogone GSP-a proveravajući ne samo urednost i održavanje ovih autobusa, nego čak i poštovanje njihovog rasporeda po linijama, pa čak i broj radnih sati vozača. Godine 2011. Japanci su im produžili radni vek, donirajući dodatne rezervne delove, tako da je donacija povećana na 16,9 miliona evra.
Kontrolu upotrebe autobusa sprovodili su predstavnici Japanske agencije za međunarodnu saradnju „DŽAJKA“ ( JICA), koji su u tu svrhu načinili posebnu specifikaciju. Kada je odlučeno da se žuti autobusi konačno povuku, Ambasada Japana je 2022. Odeljenju javnog prevoza GSP-a dodelila „ambasadorsku pohvalu“, što je vrsta odličja koje je kod nas verovatno prvi put dodeljeno. Vozila su, samo u jednom momentu bila osavremenjena ( ugradnjom klima uređaja), ali je ukupno stanje u trenutku povlačenja sa ulica bilo zadovoljavajuće.
Sadašnji ambasador Japana gospodin Akira Imamura, je po dolasku u Beograd u junu 2023. još pre nego što je predao akreditive, obišao u GSP-u „žute Japance“, kako mnogi popularno zovu ove autobuse, i označio ih kao „simbol dobrih odnosa dve zemlje“. Iz Ambasade Japana je potekla i ideja da se 29. marta 2025. na Kalemegdanu priredi „svečana ceremonija odlaska u penziju“ žutih autobusa iz japanske donacije.
Ambasador Imamura je u više intervjua koje je od dolaska u Srbiju dao medijima, isticao da je velika donacija autobusa verovatno bila zaslužna da Srbija, u vreme velikog zemljotresa i cunamija 2011. u Japanu, postane donator toj zemlji i bude u vrhu novčanih donacija poslatih iz Evrope u Japan kao pomoć posle te velike nesreće. „Nikada tu pomoć iz Beograda nećemo zaboraviti“, naglasio je ambasador.
- Imamura je među onima koji ističu da je ta uzajamna naklonost dva naroda zaslužna i za veliki napredak u ekonomskoj saradnji poslednjih godina, i da ona delom potiče iz sličnih perioda u istoriji dve zemlje, koje su u jednom periodu bile izolovane, a kasnije se uspešno modernizovale.
U Srbiji je do ovog trenutka otvoreno nekoliko japanskih fabrika, kao što je „Nidek“ u Novom Sadu, proizvođač mini motora za drajvove u kopjuterima, koji pokriva preko 70 posto svetskih potreba, Fabrika guma „Tojo Tajers“, i neke druge, koje su povećale ne samo vrednost srpskog izvoza, nego i njegov kvalitet. U Vinči je, sa udruženim japanskim i francuskim kapitalom nedavno otvorena prva evropska centrala za proizvodnju električne energije iz komunalnog otpada. Japanska tehnologija i krediti se koriste za izgradnju postrojenja za odsumporavanje u termoelektranama „Nikola Tesla A i B“, a ista je situacija sa najnovijim projektom izgradnje reverzibilne elektrane „Bistrica“, prvom sličnom koja se gradi posle više godina u Srbiji.
Još mnogo polja saradnje obećava japanska državna korporacija za plasiranje investicija DŽETRO, koja je, zajedno sa JBAS, udruženjem japanskih firmi u Srbiji, u oktobru 2024. u Beograd i Novi Sad dovela delegaciju od čak sto potencijalnih japanskih investitora. „Povećanje japanskih ulaganja neće samo preneti japansku tehnologiju u Srbiju, nego i korporativnu etiku, kulturu, koncept društvene odgovornosti, što znači i svest o potrebi zaštite životne sredine“, rečeno je tada u „Palati Srbija“, gde je 17. oktobra 2024. održan „Poslovni forum Srbija-Japan“.
Potencijalni investitori iz Japana tada su se najviše iznenadili vidnoj popularnosti koju Japan kao zemlja uživa u Srbiji. Domaćini su im predočili da na Novom Beogradu, postoji „Japanska ulica“ ( inače, u Beogradu nema „Kineske ulice“, ni „Američke“, ni „Engleske“, iako su ove zemlje u Srbiji veliki investitori ), postoji čak i ulica „Akire Kurosave“ da je Ambasada Japana u ulici „Trešnjevog cveta“ i još mnogo toga.
Na Kalemegdanu je konačno u subotu 29. marta održana svečana ceremonija “ispraćaja u penziju” autobusa koje je pre 22 godine gradu Beogradu donirala Vlada Japana. Na ceremoniji su govorili gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić i ambassador Japana G. Akira Imamura.
Na ovoj ceremoniji u Parku Kalemegdan izložen je jedan žuti autobus koji je za tu priliku bio ukrašen crtežima učenika pet beogradskih osnovnih škola koje su u periodu od 2002. do 2004. godine dobile donacije Vlade Japana.
Gradonačelnik Šapić je ovom prilikom zahvalio Japanu, kako je rekao, kao gradonačelnik, ali i u ime svih pređašnih gradonačelnika i Beograđana ne samo na donaciji 2003. godine u autobusima već i raznoj drugoj pomoći srpskom narodu i gradu Beogradu. “Ovaj izloženi autobus danas predstavlja simbol te pomoći koju smo imali od strane Japana kada je verovatno Beogradu i Srbiji ona bila najviše potrebna”, rekao je Šapić.
Ambasador Japana u Srbiji G. Akira Imamura je izrazio zadovoljstvo što u Kalemegdanskom parku ima priliku da „isprati“ odlazak japanskih autobusa iz sistema javnog prevoza u Beogradu. “ Japan je pomagao Srbiju već nakon devedesetih godina posle ekonomskih sankcija. Jedna od donacija bila je upravo pomoć u vidu 93 autobusa, koji su 2003. godine stigli u Beogradu. Ponosni smo jer je Japan na taj način doprineo boljem gradskom prevozu i kvalitetu života svih Beograđana. Žuti autobusi, popularni „japanci“, postali su još jedan simbol višedecenijskog prijateljstva Srbije i Japana – rekao je Imamura.
Jedan autobus predat je udruženju građana iz opštine “Stari grad” koji su ljubitelji javnog prevoza I koji će autobus čuvati kao uspomenu na saradnju dve zemlje.
Može da se dogodi da „ceremonija penzionisanja japanskih autobusa“ 29. marta ne bude njihov kraj na beogradskim ulicama, jer je „Srpsko-japansko društvo“ Skupštini grada Beograda 2024. predložilo da se jedan od žutih autobusa uz donacije konzervira i postavi negde u beogradskom centru, a da u njemu bude mala čitaonica japanske knjige. Skupština grada je taj predlog prihvatila, ali još nije odlučeno kada će ona biti realizovana. Ako GSP i Ambasada Japana nađu rešenje možda ćemo ipak dobiti „živi“ spomenik jednom neobičnom dobu u istoriji odnosa Srbije i Japana.
Deo ovog teksta objavljen je u današnjem broju Politike.