Japanorama

Kišna sezona i najtužniji mesec u Tokiju

Piše: Alma Okađima

U trećoj nedelji juna objavljeno je da je u oblasti Kanto, kojoj pripada i prestonica Tokio , počela redovna letnja “kišna sezona”. Ova sezona, koja hiljadama godina uvek na početku leta zahvati Japanska ostrva ( na japanskom kišna sezona se zove CUJU (梅雨), a ove godine je zakasnila dvadesetak dana od uobičajenog svog termina.

Kada naiđe, CUJU ( izgovara se i BAIJU ) zahvata ceo Japanski arhipelag, a izazvana je sudarom severne – hladne i južne – tople vazdušne mase u tom delu Dalekog istoka.

Kišna sezona traje oko mesec dana i ne znači da tokom nje kiša pada svakog dana, ali je uglavnom svakodnevno oblačno i kišovito sa velikim postotkom vlage u vazduhu. Kišna sezona CUJU piše se sa dva ideograma od kojih prvi znači ŠLJIVA, dok je drugi KIŠA. Kišna sezona zahvata i okolne azijske zemlje: Korejsko poluostrvo, delove Kine i Tajvana.

“Da li je juni stvarno najtužniji mesec u Japanu i zašto baš sada pišem o tome?

Zato što, od kako sam se vratila u Japan posle nekoliko nedelja provedenih kod majke, rođaka i prijatelja u Sarajevu, gde god da krenem vozom po Tokiju ,desi se veliki zastoj zbog nekog samoubistva na šinama.

Kad dođe depresivna kišna sezona u junu, naime, mnogo Japanaca skače pod brze vozove gradske železnice, što je jedan od “najpopularnijih” načina oduzimanja života u japanskoj prestonici. .

Samoubistava ima posebno mnogo u mesecu junu, koji je sam po sebi tužan i  depresivan .

Kada se samoubistvo dogodi, prilikom jedne takve nesreće, službenicima japanskih železnica potrebno je oko dva sata da bi ponovo osposobili šine za transport .Japanci su se u tome baš izveštili i veoma su efuikasni u tome.

Putnici koji su ušli u stanicu i čekaju vozove, ljudi koji su u žurbi, nestrpljivi su, malo im se komplikuje situacija jer nekada moraju da promene liniju kako bi stigli na odredište, što znači da im je potrebno ponekad i duplo više vremena da stignu tamo gde su krenuli.

U drugim zemljama sigurno bi u slučaju takvih nesreća bilo više uzbuđenja, više raspitivanja, govorkanja, dok čekaju da se saobraćaj uspostavi, ali u Japanu to protekne u skoro idealnoj tišini.

Po statistici iz 2023 godine, te godine  se skokom pred brzi voz na šine  ubilo 21.837 osoba ,od toga je 513 dece. Razlozi su uglavnom teška ekonomska situacija ,bolest ili opšte nezadovoljstvo sa životom koji vode, a to posebno osete u junu.

Da bi se sprečilo skakanje pod vozove, Japanci su na stanicama mnogih linija napravili dupla masivna vrata sa visokim zaštitnim ogradama, da spreče ili ometu one koji požele da skoče. Na mojoj liniji Odakju (Odakyu) nema duplih vrata na peronima.

Japan je druga zemlja u svetu po broju samoubistava. Ispred nje je Mađarska a treća je Finska.

Primedba urednika: Kada sam 1974.prvi put otišao na postdiplomske studije u Tokio, sećam se tih vlažnih dana i noći, kada mi, u sobicama studentskog doma u Komabi, bez klima uređaja, nismo mogli ni zadatke da napišemo kako treba, jer je vazduh bio toliko vlažan da bi, papir na kome smo pisali hemijskim olovkama, bio ko zna koliko puta iscepan, jer se papir jednostavno “topio” na vlazi.

CUJU (梅雨) u Japanu traje vekovima, pa ćemo lako naći grafike u boji UKIJOE na kojima su građani starog Tokija ( Edo ) sa kišobranima. Takve scene posebno je voleo da slika veliki slikar Utamaro.