Japanorama

MOTOCROSS – ŠAMPION MARIO KOJIĆ (INTERVJU)

  1. Kada se čuje zvuk motora i oseti se miris benzina, adrenalin skače čak i onima koji nisu dugogodišnji ljubitelji automoto sportova. Kako se vi osećate nekoliko trenutaka pre nego što trka počne?

– Pred početak trke, posebno na samom startu ogroman je naboj adrenalina, pozitivne treme i uzbuđenja. Kad trka počne osećaji se smiruju i sve se usmerava na fokus – na samu trku.

  1. Recite nam prvo ukratko nešto o sebi: kako je tekla vaša sportska karijera?

– Moja sportska karijera je započela u ranoj mladosti kada sam se bavio brdskim biciklizmom. U tom sam sportu bio prvak Bosne i Hercegovine, a 2010. godine sam proglašen za najboljeg sportistu BiH. Ostvario sam brojne rezultate kako u mojoj zemlji, tako i u Srbiji i Evropi. Kasnije sam se zainteresovao za bodibilding, jedno vreme sam se bavio time i postao trener u teretani, čime se i danas bavim. Takođe sam jedan od prvih sertifikovanih trenera u brdskom biciklizmu. Nedavno sam položio ispite i postao prvi licenciran trener motocross-a u BiH. Iako sam od detinjstva voleo i maštao o motocross-u tek pre 4 godine sam počeo da se bavim ovim sportom. Za kratko vreme sam ostvario brojne rezultate, a za te uspehe je zaslužna moja ranija sportska karijera. Dosta je sličnih elemenata u biciklizmu i motocross-u, na primer balans, skokovi, izdržljivost i snaga.

Motocross je izuzetno skup sport i to je jedan od razloga što se njime nisam počeo baviti ranije.

  1. Zašto ste odabrali moto sport i da li vas je neko iz porodice, među prijateljima doveo do njega?

– Ne, niko se od moje porodice i prijatelja nije bavio motocross-om. U detinjstvu sam se zainteresovao za ovaj sport preko jedne video igrice, koja se zvala Supercross Kings.

  1. U svetu su među prvima po popularnosti sportovi koji podrazumevaju igru loptom i komunikaciju među članovima tima. Da li ste bili dobri u fudbalu, košarci, nekom drugom sportu te vrste? Šta vas je odvelo u izrazito individualne sportove, kakav je moto sport?

– Nisam se bavio grupnim sportovima, nisam želeo da uspeh i rezultat zavise od drugih ljudi. Uvek mi je bilo draže da se oslanjam samo na sebe.

  1. Da li volite neke posebne motocikle i koje su dominante marke za vas, koje najviše koristite? Koje su prednosti nekih marki koje su za Vas posebne?

– Među današnjim motorima nema velike razlike. Svi su dobri na svoj način. Svaki vozač mora da pronađe koji motor njemu najviše odgovara. Ranije sam vozio Suzuki, zatim Hondu, trenutno vozim Yamahu.

  1. Kakav je osećaj kada pobedite, a kakav kada niste među prvima?

– Ja volim ovaj sport, volim motor, osećaj adrenalina, zvuk motora, miris benzina, volim stazu, volim zemlju, volim da vozim i da skačem na skokovima. Ja vozim motocross zbog toga, a ne zbog krajnjeg rezultata. Ipak, kada pobedim, kada se popnem na pobedničko postolje osećaj je fantastičan. Nestaje umor, zaboravljam sve muke koje sam prošao tokom treninga i priprema i samo uživam u tom trenutku. Kada nisam među prvima ne doživljavam to kao poraz. Prihvatam trenutnu situaciju, izvlačim pouku iz svojih grešaka i idem dalje. Ranije sam postajao nervozan ako mi ne ide dobro, ako nije moj dan. Posebno sam se nervirao ako je razlog mog lošeg rezultata sam motor, nekakav kvar na njemu. Sada i to prihvatam kao deo procesa i pokušavam prodreti u srž problema. Pokušavam da shvatim kako da se što bolje pripremim i sebe i motor za naredne trke.

  1. Popularnost moto sportova raste u svetu, da li su među gledaocima u Vašoj sredini uglavnom muškarci, ili ima i žena. Da li ima onih koji posebno prate vas i koje možete da prepoznate u gledalištu?

– Najveći broj navijača su muškarci, skoro 90%. Motocross je izuzetno težak, naporan i zahtevan sport. Pored toga vozi se po stazama koje su zemljane, što znači da ima mnogo prašine i blata, a nema mnogo žena koje to vole. Zato je motocross uglavnom muški sport, mada ima po neka žena. Malo je žena u gledalištu, a još manje na stazi. Što se tiče prepoznavanja ljudi u publici… Da, prepoznajem ljude, ali njih vidim pre ili posle trke. Za vreme trke publiku uopšte ne vidim, sav fokus je na trci, samo mali trenutak nepažnje, mali pad koncentracije može dovesti do greške koju bi drugi vozač mogao iskoristiti i na taj način mi ugroziti moju poziciju na trci i samim tim i poziciju u ukupnom poretku.

  1. Da li članovi porodice, prijatelji, prate vaše trke, i da li to za vas nešto (i koliko) znači?

– Moja žena Stanka je moja verna pratiteljka na svim trkama, takođe i moji roditelji i brojni prijatelji. Jako mi znači njihova podrška i pomoć. Pred trku ima mnogo posla oko pripreme motora. Moja pratnja odrađuje jedan deo posla i time mi ostaje vremena za zagrejavanje i koncentraciju.

  1. Kako se hranite i da li postoji neka hrana, voće, slatkiši, koji vam pomažu da postignete optimalnu kondiciju? Da li imate neki poseban eliksir, naravno od onih dozvoljenih?

– U današnje, moderno, vreme postoji toliko suplemenata koji pomažu u povećanju i održanje energije, izdržljivost, koncentracije i fokusa. Zaista nije potrebno konzumirati nedozvoljene supstance i na taj način ugrožavati prvenstveno svoje zdravlje, a zatim i sportsku karijeru.

Jako je važno par dana pre trke jesti pravilno, da telo dobije sve potrebne elemente. Pre trke je važno biti hidriran, ali i gladan. Veliki napor tokom trke ne trpi pun želudac. Na svakom takmičenju se voze dve trke, tako da između trka jedem urme, one su moja omiljena namirnica, brzi i zdravi šećeri koji za desetak minuta ulaze u krvotok i vraćaju energiju. Takođe, popijem elektrolite, protein ili aminokiseline. Posle trka pijem elektrolite, da bi se telo oporavilo što brže od tog ogromnog napora.

  1. Koji je vozač iz bliže ili dalje prošlosti koji bi mogao da bude Vaš idol? Da li ste skloni da nekog posebno pratite, možda i imitirate?

– Nemam idole, niti sam nekog u tom smislu posebno pratio. Uvek gledam trenutno najbolje vozače, jer se od njih može svašta naučiti. Trenutno najbolji na svetu je Tim Gajser, slovenački vozač. Njega trenutno najviše pratim i pokušavam da imitiram. Često gledam snimke trka starih vozača koji su bili prvaci, analiziram njihove treninge i tehniku vožnje.

  1. Japanorama je prvenstveno okrenuta ljubiteljima Japana i Dalekog istoka uopšte. Koliko poznajete japansku kulturu, da li ste nešto čitali od knjiga o Japanu. Da li ste možda trenirali neki borilački sport?

– Nijedan borilački sport nisam trenirao, ali sam jako voleo da gledam japanske filmove, naročito scene sa borbama. Kultni film „Sedam samuraja“ Akire Kurosave je jedan od mojih omiljenih japanskih filmova. Preko filmova sam se upoznao sa njihovom kulturom koja me uvek iznova oduševljava, a nakon toga sam počeo da se interesujem za njihovu književnost.

12. Da li možete za kraj da nam nabrojite dosadašnje uspehe u motocross-u i na kojim motorima ste ih postigli?

Prvo mesto MX Derventa 2019 SUZUKI RMZ 450

Prvo mesto MX Bugojno 2020 HONDA CRF450

Prvo mesto MX Kreševo 2020  HONDA CRF450

Prvo mesto MX1 Vitez Yamaha YZF450 2021

2022 Prvak Bosne i Hercegovine u motocrossu u najjačoj MX1 kategoriji YAMAHA YZF 450

2022 Prvak Hrvatske motocross slavonske lige u najjačoj kategoriji YAMAHA YZF450

2023 Prvak Alpe Adria motocross internacionalnog šampionata u najjačoj MX1 kategoriji  YAMAHA YZF 450

2023 Prvak Bosne i Hercegovine u najjačoj MX1 kategoriji YAMAHA YZF450

2024 Prvak Bosne i Hercegovine u najjačoj MX1 kategoriji YAMAHA YZF 450

2024 Treće mesto Alpe Adria motocross internacionalnog šampionata u najjačoj MX1 kategoriji  YAMAHA YZF 450

https://www.instagram.com/mario_kojic/?igsh=MXVrcjc2eW9vMjNzcQ%3D%3D

https://www.instagram.com/kojic_369/?igsh=MTFsMmEwZDRsZnFobw%3D%3D