Japanorama

Ana D’Apuzzo: Izložba ‘Rođeni sa cvećem’

“Život mora naći i očigledno nalazi put, a velika tragedija se ne sme zaboraviti, jer, dok postoji pamćenje, i duše nastradalih će živeti”, poručuje. Ana D’Appuzo svojom postavkom na izložbi priređenoj u Tokiju povodom desetogodišnjice zemljotresa koji je pogodio područje Tohoku, na istočnoj obali Japana. Izložba je deo napora da se podseti na razorni zemljotres magnitude 9 stepeni koji je 11.marta 2011 pogodio Tohoku, kada je stradalo na desetine hiljada ljudi. Posledice katastrofe su i dalje nesagledive.

Izložba, na kojoj Ana učestvuje zajedno sa još tri umetnika, održana je u Tokyo Midtown-u, važnom umetničkom i arhitektonskom centru Tokija koji obuhvata Muzej Santori (arhitekte Kenga Kume), galeriju 21_21 Design Sight (koji potpisuju arhitekta Tadao Ando i modni kreator Issej Mijake) i Tokyo Midtown Design Hub, galeriju koja zauzima peti sprat jedne od pet najviših zgrada u Japanu.

Tokyo Midtown, ovim povodom je predstavio program sa brojnim manifestacijama posvećenim zemljotresu i obnovi ovog regiona. Jedna od njih je izložba u Tokyo Midtown Design Hub, renomiranoj galeriji i sedištu dizajnerskog kolektiva Japana.

Izložba je organizovana u sklopu nevladine organizacije Iwate Art Project-Iwate Future. Ova organizacija, oformljena odmah nakon razornog zemljotresa, podržava obnovu regiona Tohoku kroz umetnost već deset godina. Izložba je trajala od 1. do 13. marta, a učestvovali su svojim izabranim delima umetnici koji su od početka uključeni u aktivnosti organizacije Iwate Future: Magdalena Sole, nagrađivana fotografkinja iz Njujorka, Šinpei Nagatomo, slikar iz Tokija, Madoka Kavagući, autorka manga stripova iz Tokija i ‘naša’ Ana D’Apuzzo, arhitekta, dizajnerka i umetnica. Ana D’Apuzzo je rođena u Kruševcu, živi i radi na obalama jezera Mađore u Švajcarskoj, ali Japan doživljava kao svoj treći dom.

Ana D’Apuzzo je dobila centralno mesto na izložbi: naručen joj je rad posebno na ovu temu, a napravila je 40 metara dugu umetničku instalaciju, sastavljenu od njenih originalnih umetničkih slika nastalih u poslednjih deset godina. Instalacija simbolizuje životni ciklus od rođenja do smrti, „ukoliko ona uopšte postoji, kroz jin i jang postavku instalacije (poput planina i dolina, vrhova i nizbrdica, tojest. životnih izazova, uspona i padova“. Izložene su i dve njene slike posvećene Nikoli Tesli, ulja na platnu koja predstavljaju čistu energiju i neraskidivu vezu ‘među nama’.

Ana D’Apuzzo pokazuje način na koji je zemljotres uticao na celi svet, a ne samo na lokalno stanovništvo : „Mi smo svi pod jednim suncem. Evo naprimer kriza nastala zbog aktuelnog virusa je pokazala kako je svet mali, i kako treba da budemo ujedinjeni u borbi za život i opstanak“, kao da kaže ona.

Izložena instalacija prikazuje smenu boja i motiva od svetlijih ka tamnijim i simbolizuje životni tok.

Izložbu su podržale brojne kompanije, organizacije i institucije među kojima su i ambasade Srbije i Švajcarske u Japanu.

Na izložbi su postavljeni i paneli na kojima su prikazane brojne aktivnosti sprovedene u svrhu oporavka ovog dela Japana najviše ugroženog zemljotresom.

Uskoro kreće sezona sakure, cvetanja trešnje koja pored radosti proleću i novom životnom ciklusu nosi i tugu zbog sećanja na nastradale u velikom zemljotresu.

Nada organizatora ove izložbe i umetnika koji učestvuju je da će poruka o značaju rekonstrukcije kroz umetnost izazivati duboka osećanja kod posetilaca i probuditi tiha razmišljanja o deceniji nakon katastrofe i nadi za bolje sutra.

Born with flowers Reconstruction and Art after 3.11