Japanorama

Akira Kurosava: PAS LUTALICA (野良犬, Nora inu)

RTS 2, ponedeljak, 1. jun, 22.31h, trajanje 122 minuta.


Ovo je deveti film Akire Kurosave ( film “Oni koji stvaraju sutrašnjicu” – Asu o cukuru hitobito 1946. – potpisao je Kurosava, kao režiser, ali je taj film režirao uz pomoć dva starija režisera: Hidea Sakigave i Kađiroa Jamamotoa, Kurosavinog mentora i mnogo intervencija cenzure američkih okupacionih vlasti ), a drugi koji je režirao 1949, posle filma “Tihi duel”.

“Pas lutalica” je crno beli film kriminalističkog žanra, jedan od prvih takvih japanskih filmova uopšte. Glavne uloge igraju Takaši Šimura i Toširo Mifune, dok glavnu žensku ulogu igra Keiko Avađi. Film je proizvela mala filmska produkciona firma, čiji je suvlasnik bio Kurosava, i čiji je to bio drugi film.

Radnja filma počinje tokom vrelog leta u posleratnom Tokiju, kada detektivu iz odelenja za ubistva Murakamiju ( Toširo Mifune ) ukradu revolver u prevozu. Murakami je pokušao da stigne kradljivca, ali mu je ovaj pobegao.

Murakami izlazi na ulicu, pokušavajući da se infiltrira među gangstere i polusvet, kako bi došao do traga kradljivca revolvera. Murakamiju se pridružuje drugi detektiv Sato ( Takaši Šimura ), kada se sazna da je tokom jedne provale revolver korišćen. Na bejzbol utakmici detektivi pokušavaju da se približe trgovcu oružjem Hondi, ovaj ih povezuje sa bivšim ratnim veteranom Jusom i njegovom devojkom igračicom Harumi ( Keiko Avađi ).

Situacija se zaoštrava kada se otkrije da je Murakamijev revolver upotrebljen za ubistvo, Sato biva ranjen kada se otkrije da je detektiv. Odvoze ga u bolnicu bez velike nade da će preživeti. Murakami uspeva da stigne gangstera Jusu, bori se sa njim i hapsi ga, iako je i sam ranjen.

Za to vreme Sato je uspeo da prezdravi i čestita Murakamiju na njegovom prvom velikom detektivskom uspehu.

Kurosava je više puta rekao da je inspiraciju za ovaj film, čiji je koscenarista bio, dobio od Žorža Simenona i filma “Goli grad” Žila Dasena. Kurosava u početku nije pokazivao nikakvo posebno zadovoljstvo ovim filmom, ali je u autobiografiji, pisanoj 1982. napisao da je snimanje “Psa lutalice” bilo jedno od najuspešnijih u njegovom radu. Film je dobio najviše ocene kritike, a gledaoci su bili oduševljeni, dajući režiseru i filmu uopšte najviše ocene. Sledeće 1950. godine film je dobio nekoliko nagrada, uključujući nagradu za najboljeg glumca godine Takašija Šimuru.

“Pas lutalica” je ustvari neka vrsta modernog japanskog slenga, kojim se označava čovek van društva, usamljenik, kao srednjevekovni samuraj lutalioca – ronin.

Interesantno je da je Kurosavin asistent režije bio Iširo Honda, kasnije proslavljen kao režiser filmova o čudovištu Godzili. Smatra se da su scene traganja za revolverom na crnoj berzi u kvartu Asakusa, ustvari Hondina ideja I realizacija. Neke od tih scena snimane nekom vrstom telephoto sočiva.

Scenu sa igračicama, koje se odmaraju iza scene, Kurosava i Honda su bukvalno preuzeli od čuvenog pisca Kafua Nagaija, koji je najčešće pisao o temama iz polusveta, posebno igračica u kabareima. Odnos Mifunea i Šimure, mlađeg i starijeg glumca, bukvalno je iskopiran i prenet u film, gde stariji detetktiv, kao mentor, daje uputstva mlađem detektivu. Takvi odnosi mlađeg i starijeg veoma su česti u Kurosavinim filmovima. Takođe je interesantno da u ovom filmu ima veoma malo dijaloga, verovatno da bi se pažnja obratila na ubrzani tempo radnje.