Japanorama

TAMO DALEKO (Far Away) タモ・ダレーコ

SRPSKI SLIKARI NA IZLOŽBI U JAPANU

Dela srpskih umetnika, Milana Tucovića (1965 – 2019) i Saše Marjanovića, izložena su na izložbi “Muzej i stvaralački dijalog br. 3 – Šta stvara vrednost?”, koja se održava od 28. novembra do 27. decembra, u sali Muzeja perfekture Tottori, u Japanu. Na izložbi su predstavljena i dela ruskog slikara Aleksandra Rodčenka. Serija izložbi “Muzej i stvaralački dijalog”, održava se treću godinu zaredom, sa ciljem da se ohrabri istraživanje smisla savremenog sveta, kroz brojne dijaloge između čoveka, stvari i prostora, i da se izložbama vrhunskih umetnika raznolike ekspresije, prikupi što više informacija u momentu kada se postavlja pitanje uloge muzeja u savremenom društvu. Ova izložba, izlaže dela iz privatnih kolekcija, stara i nova ostvarenja umetnika čiji su radovi deo muzejske građe, i razmatra pitanje “vrednosti” umetničkog dela, kao i uloge umetnika, muzeja, galerije, kolekcionara i posmatrača, u njenom stvaranju.

Radovi Milana Tucovića i Saše Marjanovića, koji pripadaju uglednim japanskim kolekcionarima, izloženi su zajedno sa skulpturama, slikama, fotografijama i instalacijama poznatih japanskih i međunarodnih savremenih umetnika poput Jutake Macuzave (Yutaka Matsuzawa), Norijuki Haragućija (Noriyuki Haraguchi), Saburo Muraoke (Saburo Muraoka), Li Ufana (Lee Ufan), Ričarda Sere (Richard Serra) i drugih.

Pred japanskom publikom tako se našao Tucovićev triptih „Tajni život Ljilje Brik“, na kojem je predstavljen čuveni ljubavni trougao: ruski pesnik Vladimir Majakovski, njegova muza Ljilja, kao i njen suprug Osip, dok je Marjanović zastupljen uljem na platnu „Nebo i more“.

Saradnja naša dva umetnika sa japanskim kolegama otpočela je pre pet godina, izložbom „Dva plus dva“, u Galeriji RTS, priseća se za NOVOSTI Marjanović. Uz njega i Tucovića, tada su se beogradskoj publici predstavili Masami Jošioka i Micunori Kurašige, a postavka je potom preseljena u ambasadu Srbije u Tokiju. Usledili su pozivi iz galerije koju drži Jošioka, gde je Tucović imao samostalnu izložbu, a Marjanović bio deo jedne kolektivne postavke. Tu je njihova dela zapazio kolekcionar Okumori.

O muzeju prefekture Tottori

Od svog osnivanja 1972. godine, Muzej perfekture Tottori je kroz naučna istraživanja, sakupljanje arhivske građe, izložbe i edukativne programe, kontinuirano sprovodio aktivnosti sa ciljem da očuva kulturu i umetnost, kao i da se budućim pokolenjima omogući da je naslede. Sa željom da dodatno proširimo oblast delovanja, 2017. godine započeli smo seriju izložbi „Muzej i stvaralački dijalog“, kao pokušaj da otvorimo vrata novim mogućnostima muzeja. Cilj ove serije izložbi je da se u momentu kada se postavlja pitanje uloge muzeja, izlaganjem van i unutar izložbenog prostora, dela eksperimentalne i raznolike ekspresije vrsnih domaćih i stranih umetnika, ohrabri istraživanje smisla savremenog sveta, kroz brojne dijaloge između čoveka, stvari i prostora.

Ova izložba, treća po redu, izlaže dela iz privatnih kolekcija kao i stara i nova ostvarenja umetnika čiji su radovi deo muzejske građe, i razmatra pitanje “vrednosti” umetničkog dela, kao i sam tok njenog stvaranja. „Umetnici“ su ti koji prezentuju novu “vrednost”, stvarajući dela upotrebom raznih materijala, oslanjajući na sopstvene ideje i saznanja. S druge strane, uloga “muzeja” i “galerija” je da ta dela ili izlože ili uvrste u kolekciju, čime potvrđuju, a pokatkad i podižu, njenu istorijsku ili umetničku vrednost. “Kolekcionari” se u smislu otkrivanja nekakve vrednosti u delu i u njenom svrstavanju u kolekciju, poklapaju sa muzejima, ali su njihovi motivi, standardi i ciljevi raznovrsniji. Kolekcionari, bilo kao neko ko razume delo umetnika ili je kao pokrovitelj koji finanskijski podržava rad umetnika, odigrali su važnu društvenu ulogu, jer se za svrstavanje dela savremenog umetnika u kolekciju pre svega može reći da je u pitanju čin stvaranja vrednosti nekog budućeg vremena. “Kolekcija A” koja je predstavljena na ovoj izložbi, predstavlja zbirku od nekoliko stotina dela sakupljanih od 1980-ih godina, sa fokusom na savremene umetnike iz Japana. Karakteristično je da se kolekcionari nisu ograničili samo na praćenje stvaralačkog rada određenog umetnika i kupovinu njegovih dela, već su aktivnosti prošrili i na stvaranje arhivske građe o umetniku ili učestvovanje na projektima.

Ova izložba prezentuje dragocenu kolekciju, i javno predstavlja plod 30 godina kolekcionarske aktivnosti, i upoznaje publiku sa jednom stranom razvoja japanske savremene umetnosti. Istovremeno, ovo je prlika da umetnici, kolekcionari, osoblje muzeja, kao i posetioci zajednički zbliže izloženim delima i verifikuju prostor u kome je smešten skup zvani “kolekcija”, kao i da razmotre izazove i potencijale nastale u toj komunikaciji.

TAMO DALEKO (Far Away) タモ・ダレーコ
Text by Akiko Koga

Plan je bio da sa Milanom i njegovim prijateljem sveštenikom izađem na večeru, ali sam bila umorna, a i predveče je počelo jako nevreme, tako da ostajem u stanu. Odmaram se u sobi; Mila me zove da zajedno večeramo. Kuhinja, zajedno spremamo večeru. Pržimo jaja sa lukom i šunkom, na kraju dodajemo začine. Imamo i supu od prethodnog dana. Supa je u velikoj crvenoj šerpi. Pošto smo večerale, Mila mi pušta srpsku muziku. „I ja znam jednu srpsku pesmu“, kažem ja, i nas dve zajedno pevamo „Tamo daleko“. Napolju i dalje pljušti. Naši glasovi kroz otvorena vrata lete nekud daleko, daleko… P.S. Poslednja izložba Milana Tucovića u Japanu imala je naziv „Far Away“ . Imam utisak da je Milan čitavog života stremio daljinama. Tako je živeo i stvarao.

Gde je Tottori

Prefektura Tottori 鳥取県 (Tottori ken) se nalazi na zapadu glavnog japanskog ostrva Honšu, u predelima hladne zime i to je najređe naseljena japanska prefektura.
Ovekovečio ju je pisac Lafkadio Hern u svojoj knjizi “Strašne price” u kojoj gost u svratištu ne može da spava, jer je njegov dušek pripadao dvojici dečaka, koji su se (ostavši bez roditelja) tu smrzli, pokušavajući da pokriju jedan drugog. On do jutra sluša njihove glasove.

Ambasada Srbije u Tokiju
Hisashi Yamasaki Vukelić
Akiko Koga
NOVOSTI