Japanorama

NOVA SENZACIJA – BESPLATNI AUTOMATI

Japanski automati za prodaju pića uvek iznenade strance: ima ih svugde, rade ponekad 24 časa, pa i da ne odete u uvek otvorene mini-samoposluge, možete da ugasite žeđ hladnim ili toplim napicima, po želji. Automati su krenuli pre više decenija, postepeno su se usavršavali, povećavali asortiman, a sada ih već ima za prodaju ne samo pića, nego i jela, neophodnih predmeta, kao što je odeća, obuća, časopisi, knjige, prezervativi, upakovani pokloni!

Kažu da u drugim razvijenim zemljama automati nisu toliko zastupljeni, niti toliko “savršeni” kao što su u Japanu, jer ih pijanci, beskućnici, sitni lopovi često pljačkaju, obijaju, pokušavaju da besplatno dođu do robe, ili da nasilno uzmu novac iz njih ( u Japanu uvek imaju dovoljno metalnog i papirnog novca da vam vrate kusur ). U Japanu to nije slučaj, jer poslovično “pošteni” i disciplinovanim Japancima takve akcije kao što jer obijanje automata i ne padaju na pamet.

Davno, kada je metalni dinar imao slične dimenzije i težinu kao novčić japanskih 100 jena, pronađeni su metalni dinari u tokijskim automatima, a nepošteni kupci ( verovatno naši zemljaci ) ne samo da su za male pare kupovali robu, nego su se izveštili i da dobijaju gotovinu. Ubacili bi nekoliko dinara, a, onda, ne pritiskajući dugme za željenu robu, tražili povraćaj novca. Tako su dobijali jene, koji su već bili u automatu i izlazili bi kao kusur i veliki dobitak nepoštenom kupcu ( ponekad i 100 puta više od uloženog ). Japanska policija je tada čak sumnjala da su u pljačku automata umešane gangsterske bande japanskih JAKUZA, jer nisu mogli da veruju da gosti iz daleke Jugoslavije mogu da budu toliko domišljati, naročito ako dovoljno ne znaju jezik.

A sada, evo nas kod glavne teme: u blizini robne kuće “Tokju”, u tokijskom kvartu Kićiđoođi, od kraja oktobra 2023. postavljeni su automati za prodaju različite robe, koji su potpuno besplatni (!). Na njima nema čak ni uobičajenih proreza za ubacivanje metalnog i papirnog novca, a sve što treba da uradite, ako poželite tu robu, treba da izvedete nekoliko operacija na svom pametnom telefonu!

Treba da dobro pogledate izloženu robu, snimite kod određenog predmeta i onda ga uz pomoć telefona internetom pošaljete na adresu koja je izložena. Uskoro će zasvetleti određeno polje, čuće se karakteristični zvuk i vaša roba, lepo upakovana, stići će pred vas. Samo treba da pružite ruku i uzmete je. Mašina vam se, čak, zahvali što ste pazarili kod nje.

Ovaj novi proizvod, koji deluje apsurdno, zove se MORAERU ĐIHANKI, ( automat za besplatnu prodaju – bukvalno: “dobijate besplatno od automata” ).

Radi se o izuzetno interesantno smišljenoj reklamnoj kampanji kompanije KOSE COSME PORT koja ovako reklamira robu namenjenu uglavnom ženama: maske za lice sa likom popularnog junaka stripova i crtaća HELO KITI, različiti losioni, šminka i slično, neophodni uglavnom “nežnijem polu”. Japanci su poznati po tome što poklanjaju naprimer papirne maramice sa reklamama različitih predmeta i traže druge načina da obrate pažnju potencijalnih kupaca na neke nove proizvode.

Ovim potezom postignut je “pun pogodak” jer su o “besplatnim automatima” već izvestili svi glavni mediji, posebno stalno uključeni TV kanali i večernja izdanja dnevnih listova, a redovi pred automatima se stvaraju jer, uglavnom mladi, žele da isprobaju svoje sposobnosti u rukovanju pametnim telefonima i pravilnim ispunjavanjem uputstava ( potez 1, 2, 3… ) postižete da besplatni predmeti uđu u vaš džep.

Uskoro će, kažu poznavaoci, da počnu da nalaze besplatnu robu bačenu nekoliko koraka dalje, jer nekim radoznalcima sam čin dobijanja nekada može da bude važniji nego dobijena roba, koja je, inače, jevtina. To će, misli se, biti ipak samo stranci, jer Japanci ne bacaju otpatke, pa ni nepotrebne stvari po ulicama. Oni ih čuvaju dok se ne vrate kući i kasnije ih bace zajedno sa svojim đubretom, upakovane na poseban način u plastične kese.