Feudalni gospodar kao vojnik
Iako je često posedovao ogromno zemljište, velike prihode od imanja i za ono doba živeo u veoma komfornom okruženju, japanski feudalac ranog Srednjeg veka prvenstveno je bio ratnik. Nosio je lepu odeću, imao skupoceno oružje, živeo u prostranim sobama i imao velike sale za bankete. Ali svaki feudalni gospodar u Japanu prvenstveno je bio samuraj – kao i svaki njegov stražar u zamku, kao svaki njegov vojnik.
Deca samuraja, pa i deca feudalaca, posebno dečaci, od ranog doba bili su izlagani hladnoći usred zime, morali su da trpe vrelinu tokom leta, a njihove igre, čim bi dorasli do doba kada se u savremenom Japanu kreće u osnovnu školu, bile su ustvari ratničke igre. Svaki feudalac želeo je da mu dete postane izvanredno obučeni ratnik, tako da je dečak još od ranog doba dobijao učitelja koji ga je obučavao kao u najsurovijoj spartanskoj školi. Dečak je morao da izvršava razne teške zadatke, da se penje kroz vrleti, snalazi u neprohodnoj šumi, prolazi kroz različite opasnosti, jaše konja, a najvažnije od svega bilo je da nauči da savršeno vlada oružjem.
Luk i strela, koplje i dva mača, bili su osnovno oružje samuraja i njihova vešta upotreba bila je važna kao i sam život. Posebno se velika pažnja pridavala obuci borenja mačem, jer je mačevanje smatrano osnovom svih ratničkih veština. I ne samo ratničkih veština. Najbolji japanski borac svih vremena, samuraj Musaši Mijamoto koji je živeo na međi 16. i 17. veka, utvrdio je da kada čovek dobro ovlada mačem, onda sve može da radi isto tako dobro.
Mač kao suština sveta
U vladanju mačem sadržana je suština odnosa koji vladaju u prirodi, u celoj vasioni, tvrdio je Musaši, tako da, kada naučite da upotrebljavate mač, onda možete da budete i dobar zanatlija, seljak, umetnik – šta želite. Jer suština sveta je jednaka za sve – objašnjavao je Musaši. On je to dokazao činjenicom da je bio izvrstan slikar, kaligraf, pa čak i drvodelja, a kažu da su mnogi sedlari njegovog vremea zavideli Musašiju na veštini kojom je umeo da napravi taj deo konjske opreme. U svojoj knjizi o veštini borenja i taktici “Pet krugova” , Musaši je posao drvodelje opisao kao istovetan poslu samuraja.
U feudalnom zamku samuraji su u vreme mira vršili različite dužnosti, od stražarske, do administrativne, ali, kad dođe vreme, svi su bili na vežbalištu, na kome se vežbalo borenje svakog dana. I svi su, naravno, išli u rat. Povremeno, u zamku su bili održavani i turniri u borenju, a u borbama su, ravnopravno sa samurajima, čiji su gospodari bili, učestvovali i feudalci.