HRANA

DŽONI DEP REKLAMIRA JAPANSKO PIVO

Japanski ekonomisti su počeli da se brinu, jer jedan od najvažnijih proizvoda iz vremena ekonomskog buma u 20. veku, pivo, počinje sve da se manje pije u Japanu. Pivo je bilo jedan od proizvoda koji je vladi u Tokiju donosio visoke procente poreza, a sada su te sume sve manje.

U periodu između 2010. i 2015. potrošnja piva u Japanu pala je za čak 7 procenata, a ta tendencija se samo nastavlja. Tokom 2015. u Japanu je prodato 2,72 miliona kilolitara piva, što je ovu zemlju još više spustilo na svetskoj tabeli ljubitelja piva, na kojoj je Srbija, na primer, po potrošnji po stanovniku, trideset osma, a Japan je čak na pedeset prvom mestu.

U vreme ekonomskog buma, kada su zaposleni skoro kao svoju obavezu shvatali zajednički odlazak posle posla na piće, uvek se prvo ispijalo pivo, čak i ako bi posle toga prešli na neko drugo piće. とりあえずビール ( toriaezu biiru – prvo pivo ) bila je rečenica kojom je počinjala svaka sedeljka, večera, pijanka, pa je pivo u Japanu počelo da se shvata kao najbolji aperitiv.

Druge polovine 20. veka japanski gradovi bili su puni pivnica, a proizvođači su se takmičili ko će da proizvede više novih vrsta piva za zahtevne kupce. Pivo se prodavalo i u uličnim automatima, pa je moglo da se kupi i usred noći, kad se radnje i restorani zatvore.

Pivo je u Japan stiglo u 17. veku sa holandskim trgovcima, koji su na ostrvu Deđima kod Nagasakija, gde su imali svoju trgovačku postaju, otvorili prvu pivnicu. Pivo je u većim količinama počelo da se uvozi u 19. veku, a prvu pivaru u Japanu je pod imenom Spring Valley Brewery otvorio Vilijam Kopeland, norveško-američkog porekla. Kasnije je pivara prešla u japanske ruke i dobila naziv Kirin, naziv mitološke životinje.

Glavni proizvođači piva u Japanu su Asahi, Kirin, Sapporo i Santori, ali ima bar još dve stotine manjih proizvođača, koji pokušavaju da privuku kupce. Za nas Srbe uvek je interesantna marka piva EBISU, koja se u Japanu latinicom ispisuje kao YEBISU.

Japanci sve više postaju individualci, što je posledica decenija upotrebe interneta, ali i smanjenja japanskog bogatstva, tako da je sve manje velikih grupa pivopija u kafanama i restoranima. Ljubitelji piva postaju sve više „solisti“, što kao posledicu ima često manje količine ispijenog piva, jer nema ko da izvikuje ture.

Da bi se spaslo što se spasti može, proizvođač piva Asahi je ove godine tridesetogodišnjicu pojave vrste piva SUPER DRY proslavio reklamom koju je u Tokiju snimio čuveni glumac Džoni Dep, koji, zajedno sa jednim japanskim muzičarem, svira gitaru na krovu višespratnice, pre nego što će slatko da ispije kriglu piva.